Суб’єктивні та об’єктивні
чинники дитячих емоцій
Життєдіяльність як дорослої людини, так і дитини перебігає у постійних контактах з іншими людьми, предметами та явищами
навколишньої дійсності. До всього, що оточує людину, вона виявляє певне
ставлення, яке проявляється у різноманітних емоціях. Це ставлення може бути
позитивним, негативним або нейтральним. Інакше кажучи, в емоціях
відображаються переживання людини, співвідношення між бажаннями, потребами та
можливостями їх задоволення.
Емоції впливають на перебіг різних психічних процесів – сприймання,
пам’яті, уяви, мислення, зумовлюють формування певних рис характеру
особистості.
Позитивні емоції покращують процеси пам’яті, мислення. Так, виявлено певні
закономірності зв’язку емоційних станів з інтелектуальними процесами: стан
радості, захоплення сприяє успішному виконанню пізнавальних, проблемних завдань,
тоді як негативні емоції, стани гальмують їх виконання.
Виразність почуття власного «я» у дошкільному віці
полягає, перш за все, у підкресленому почутті власної гідності, потребі у
самоствердженні. Ці діти завжди мають та намагаються відстояти свою позицію,
прагнуть до самостійності, проявляють цілеспрямованість та активність у
досягненні мети. Вони не можуть терпіти авторитарного тону, принижень та
фізичних покарань. У відповідь на зневажливе ставлення діти, про яких ідеться,
ображаються, замикаються в собі, іноді плачуть, їм властива висока чутливість
до похвали, ставлення інших людей, їм складно відмовитися від своїх переконань,
не бути собою, грати не властиву для себе роль.
Вище було розглянуто риси характеру, що самі по собі не спричинюють
невротичні розлади, проте сприяють їх виникненню під виливом психотравмуючих
обставин: безпосередність та вразливість перетворюються па тривожність;
неспокій, образливість, безпорадність – на пасивність, інертність,
пригніченість; альтруїстичні якості, почуття власної гідності – на егоцентризм,
невластиві цим дітям недовірливість, відлюдькуватість, що є також
реактивно-захисними психічними утвореннями.
В психологічній літературі емоційні порушення в дітей розглядаються як
негативний стан, що виникає на фоні важко вирішуваних особистісних конфліктів.
Традиційно виділяються три групи факторів, що призводять до виникнення
емоційних порушень у дітей і підлітків: біологічні, психологічні та
соціально-психологічні.
Біологічні передумови емоційних порушень включають у себе
генетичні фактори, індивідуально-типологічні характеристики особистості дитини,
соматичну ослабленість внаслідок частих захворювань, що сприяє виникненню
різних реактивних станів і невротичних реакцій переважно з астенічним
компонентом; у дітей з хронічними соматичними захворюваннями, ці емоційні
порушення не є прямим результатом хвороби, а пов’язані з труднощами соціальної
адаптації хворої дитини і з особливостями її самооцінки.
Психологічні причини – особливості емоційно-вольової сфери
дитини, а саме порушення адекватності її реагування на вплив ззовні, недолік у
розвитку навичок самоконтролю поведінки.
У виникненні емоційних відхилень на ранніх етанах розвитку дитини певна
роль належить переживанням матері під час вагітності. Переважна більшість
сучасних матерів у цей період перебуває у стані емоційного стресу, який
пов’язаний із хвилюванням щодо можливості патології вагітності, пологів,
народжень хворої або мертвої дитини в результаті дії несприятливих чинників
(підвищений радіаційний фон, наявність важких елементів у продуктах харчування
тощо). Таким чином, тривожність на гормональному рівні в період пренатального
розвитку дитини створила передумови для проявів тривожності в перші роки її
життя.
Зростання нервово-психічного напруження в складних соціально-екологічних
умовах, занепокоєння здоров’ям та долею дитини, сім’ї спричинюють
невротизацію батьків. Це негативно відбивається на емоційних контактах дорослих
з дитиною. Батьки, які перебувають у стані емоційного стресу, переживають
тривогу, хвилювання, не можуть забезпечити дитині психологічний комфорт.
Навпаки, вони є джерелом підвищеного неспокою, що створює передумови для
виникнення емоційних розладів у дитини.
Тому так важливо, щоб батьки усвідомлювали важливість та необхідність
підтримання позитивного настрою та фізіологічних способів позбавлення
негативних емоцій у дітей у процесі становлення гармонійної особистості.
Як же стабілізувати емоційний стан дитини?
1 Дати змогу дитині "виплескувати"
свої негативні емоції чи агресію. У цьому можуть допомогти такі види діяльності
як гра, малювання, ліплення, взаємодія з піском, водою, заняття фізкультурою,
танцями.
-
робота з м’яким матеріалом: глиною, пластиліном, солоним
тістом. Зазвичай, у такій роботі дитина демонструє
накопичену енергію: ліпить або розминає, стукає по глині кулачком, відриває
шматочки від виліпленої фігурки, втирає пластилін у картон чи папір.
-
Малювання: на вільну тему, використовуючи не
лише пензлики, а й пальці та долоні. Подібна робота сприяє розслабленню і дає
позитивний емоційний заряд.
Старшим дошкільникам можна
пропонувати наступні теми для малювання: "Щастя", "Дружба",
"Злість", "Радість", "Здоров’я" та інші.
Домальовувати на
малюнках-піктограмах (обличчя людини, фігури людей) те почуття чи ту емоцію,
яку дитина зараз переживає. Потім вона називає, що це за переживання, чому вона
в такому стані та розфарбовує фігурку тим кольором, який відповідає даній
емоції. – Прийом "швидке заштриховування". Дітям пропонуються вже
готові шаблони чи вони самі створюють малюнок, який енергійно замальовують
олівцями.
Дитина в хаотичному порядку
наносить плями фарби на папір, а потім згинає листочок навпіл, розкриває його і
називає різні образи чи домальовує якісь деталі, щоб утворився завершений образ
будь-якого
предмета чи людини;
-
з
метою корекції підвищеної агресивності, дітям пропонуються такі заняття як марширування, тупання ногами, розривання
паперу, фехтування надувними мечами, "бій" з боксерською грушою і т.
п. Можна використовувати також "шумовий оркестр", в якому
картонні коробки заміняють барабани, а порожні пластмасові пляшки – барабанні
палички.
2. Емоційна
підтримка та психологічний комфорт і безпека. У сім’ї потрібно створити ще
більш люблячі стосунки – більше тілесних контактів (обнімання, притискання,
погладжування, масаж тощо), проведення сімейних свят, традицій, щоб дитина
відчувала, що з батьками безпечно. Ефективними є навіювання установок: "Ми
тебе любимо", "Батьки поруч", "Все буде добре",
"Ти у безпеці". Створення оберегу. Психологічна функція оберегу –
створення почуття захищеності, впевненості в небезпечній ситуації, зниженні
рівня тривоги. Оберіг можна зробити з полімерної глини, солоного тіста, глини,
ниток, тканини тощо. Створений спільно з батьками оберіг можна повісити на шию
чи покласти в кишеню дитині.
3. Корекція страхів.
Найбільш адекватний варіант поведінки дорослих, які прагнуть допомогти дитині
подолати страх – ставлення до страхів без зайвого занепокоєння та фіксації,
читання моралі, засудження і покарання. Якщо страх виражений слабо і
проявляється інколи, то краще відволікти дитину, зайняти цікавою діяльністю,
пограти у рухливі, емоційно насичені ігри. В
такому випадку багато страхів розсіюються. Але коли дитині часто сняться
кошмарні сни, вона боїться залишатися дома сама чи говорити про свої страхи
дорослим, у таких ситуаціях необхідно серйозно ставитися до переживань дитини,
підтримати її, заспокоїти та порадитися зі спеціалістами. Дитині можна сказати,
що багато людей відчувають тривогу, страх, гнів, безпорадність, що ці почуття є
нормальними, природними, що сміливі люди також бояться, проте їм вдається
"приборкати" власні страхи. Їх можна намалювати, виліпити, програти,
"вивести" із внутрішнього світу назовні.
Комментариев нет:
Отправить комментарий